Πέμπτη, Φεβρουαρίου 09, 2006

Βρίσκεται η Γνώση και η Αλήθεια μέσα μας;



Βρίσκεται η Γνώση και η Αλήθεια μέσα μας απο τότε που ερχόμαστε στον κόσμο, όπως υποστήριξε ο Πλάτων; Είναι τελικά η Α-λήθεια η άρση της λήθης;
Time Saving Truth from Falsehood and Envy
1737
Oil on canvas, 149 x 114 cm, Wallace Collection, London
Κατα τη γνώμη μου πάντοτε, η αλήθεια είναι μία και αντικειμενική, όπως και η γνώση του κάθε πράγματος δεν έχει δύο όψεις. Βέβαια, η ανθρώπινη αλήθεια εξαρτάται απο την οπτική γωνία που κάθε άνθρωπος (θέλει να) βλέπει το εκάστοτε γεγονός. Η γνωριμία με την αντικειμενική αλήθεια ποτέ επιτυγχάνεται διότι πάντα υπάρχει έστω και μία πιθανότητα που να την διαψεύδει και αυτό δημιουργεί την υποκειμενική αλήθεια ανάμεσα στους ανθρώπους. Ο μόνος τρόπος για να πλησιάσει κάποιος την αντικειμενική αλήθεια είναι να συλλέγει στοιχεία για αυτήν μέσα απο τον διάλογο, γιατί καμία μελέτη ενός αντικειμένου θα δώσει μια σχετικά αντικειμενική απάντηση, εάν δεν έχει την υποστήριξη των υπόλοιπων ανθρώπων, αφού για αυτούς γίνεται η προσπάθεια να ευρεθεί μια σχετική (για τους ανθρώπους) αντικειμενικότητα. Για παράδειγμα, υπάρχει το φάσμα του ορατού φωτός και το φάσμα του μη ορατού. Χαρακτηρίζεται μη ορατό το δεύτερο φάσμα διότι ο άνθρωπος δεν το βλέπει, αλλά αντιθέτως τα πουλιά το βλέπουν!! Αυτή είναι η πιο αντικειμενική κατηγοριοποίηση και οριοθέτηση του φάσματος του φωτός, μα αυτό δε σημαίνει ότι το φάσμα δε μπορεί να είναι μεγαλύτερο, πάντα υπάρχει η πιθανότητα διάψευσης. Άρα, κατα την σκέψη του Πλάτωνα, το θέμα είναι ότι θυμόμαστε μόνο αυτά τα όρια του φάσματος και έχουμε ξεχάσει τα υπόλοιπα, αν υπάρχουν. Οπότε η επιστήμη είναι η ανάμνηση όσων ήδη γνωρίζουμε. Αυτό σημαίνει ότι για την ανεύρεση της αλήθειας αρκεί ο διάλογος, πάνω στα στοιχεία που συγκεντρώνουμε, για να την θυμηθούμε.
Τελικά, η αλήθεια, κατα την γνώμη μου, είναι ένα εγγενές στοιχείο της φύσης μας, δηλαδή πηγάζει απο μέσα μας, αλλά όχι με την έννοια του Πλάτωνα, ότι δηλαδή την γνωρίζουμε απο την αρχή, αλλά με την έννοια ότι δημιουργείται απο την συγκατάβαση των ανθρώπων προς μία λύση. Αυτή είναι η υποκειμενική αλήθεια τελικά, και θα ήταν αυτο-αναίρεση αν έλεγα πια είναι η αντικειμενική αλήθεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια: